N.B: Inmiddels heb ik mijn praktijk beeindigd en zijn niet alle onderstaande gegevens meer up to date. Het geeft weer hoe ik binnen mijn praktijk met uw gegevens ben omgegaan.

Privacy en klachten

Bij de eerste afspraak vraag ik je een verklaring te ondertekenen betreffende de privacy.

Hierin staat vermeld welke gegevens in jouw dossier worden opgenomen, wie er toegang heeft tot deze gegevens en waar ze voor worden gebruikt. De volledige tekst van deze verklaring vind je hieronder onder het kopje uw privacy.

 

Notities bij telefonisch contact of contact per email

Als je telefonisch contact met mij opneemt voor meer informatie over wat ik voor je kan betekenen dan maak ik wat korte aantekeningen van dat gesprek. Daarbij zitten persoonsgegevens zoals je naam en eventueel telefoonnummer of emailadres. Als hieruit geen verder contact voortvloeit worden deze gegevens maximaal aan jaar bewaard en daarna vernietigd. Als je contact met mij opneemt ga ik er van uit dat je hier geen bezwaar tegen hebt. Heb je hiertegen wel bezwaar dan kun je dat kenbaar maken en zal ik ze direct vernietigen.

Als je per mail contact met mij opneemt bewaar ik jouw mail ook maximaal een jaar als er verder geen contact uit voortvloeit. Heb je hier bezwaar tegen dan kun je  dat kenbaar maken en verwijder ik de mail direct.

 

Klachten

Als psychosociaal therapeut moet ik aan een aantal dingen voldoen om de kwaliteit van de hulp die ik bied te waarborgen. Ik ben aangesloten bij de LVPW. Zij stellen eisen voor het op peil houden van kennis en ervaring door bij- en nascholing en intervisie.

Naast wet- en regelgeving waardoor een aantal dingen zijn geregeld, blijft mijn vak mensenwerk. Soms gaat er tussen mensen iets mis waardoor een conflict ontstaat. Lukt het niet om hier samen uit te komen, dan is er een klachtregeling via mijn beroepsvereniging. Daarvoor zijn de volgende stappen nodig:

  • Is er iets waar je niet tevreden over bent, bespreek dat dan zo snel mogelijk met mij en geef aan wat je van mij verwacht.
  • Komen we er samen niet uit of is een gesprek met mij voor jou niet mogelijk of wenselijk, dan kun je vragen om een klachtbehandeling met ondersteuning van de klachtenfunctionaris. Gebruik daarvoor deze link: www.lvpw.nl/verwijzer/klachtenregeling.
  • Geeft de inzet van de klachtenfunctionaris voor jou geen bevredigende uitkomst, dan kun je je klacht als geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Complementaire Gezondheidszorg. Zie daarvoor: https://www.degeschillencommissiezorg.nl/over-ons/zorgcommissies/complementaire-gezondheidszorg LET OP: de geschillencommissie neemt de klacht niet in behandeling als je niet eerst het klachtentraject bij de klachtenfunctionaris hebt doorlopen!

 

UW PRIVACY

Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik, als behandelend therapeut, een dossier aanleg. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. Het dossier bevat aantekeningen over je gezondheid en de inhoud van de gesprekken.

Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor de behandeling noodzakelijk zijn en die ik, pas na jouw expliciete toestemming, heb opgevraagd bij een andere zorgverlener.

Om de privacy te waarborgen zal ik:

  • zorgvuldig omgaan met jouw persoonlijke en medische gegevens,
  • er voor zorgen dat onbevoegden geen toegang hebben tot jouw gegevens

 

Als  behandelend therapeut heb ik als enige toegang tot de gegevens in het dossier.

Ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim).

 

De gegevens uit het dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden:

  • Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met jouw expliciete toestemming.
  • Om waarneming door een collega mogelijk te maken. Dit gebeurt alleen bij calamiteiten (bijv. langdurige ziekte of overlijden) waardoor ik zelf geen contact met je kan opnemen.
  • Om intercollegiale toetsing mogelijk te maken. Hierbij worden gegevens geanonimiseerd.
  • Een klein deel van de gegevens uit het dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat ik een factuur kan opstellen.

Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van jouw gegevens, dan zal ik je eerst informeren en expliciet om toestemming vragen.

Deze gegevens in het cliëntendossier blijven zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist 15 jaar bewaard.

 

PRIVACY OP DE ZORGNOTA

Op de zorgnota die je ontvangt staan de volgende gegevens:

  • naam, adres en woonplaats
  • geboortedatum
  • de datum van de behandeling
  • een korte omschrijving van de behandeling, zoals ‘psychosociaal consult’
  • de kosten van het consult